LAINAHAKEMUS
Lainan hakeminen on maksutonta eikä se sido sinua mihinkään.
Kuluttajansuojalain mukainen todellinen vuosikorko on 0 % laskettuna lainasummalle 0 €, kun takaisinmaksuaika on 8 vuotta, tilinhoitomaksu false €, avausmaksu false € ja nimelliskorko NaN %. Takaisinmaksettava summa on tällöin 0 €, eli 0 €/kk. Luottokortti todellinen vuosikorko voi olla 21,34% laskettuna käytetylle lainalle 1500€, kun takaisinmaksuaika on yksi vuosi ja nimelliskorko on 19,50 % Takaisinmaksettava summa on tällöin yhteensä 1663 € eli 139€ kuukaudessa. Lopullinen todellisen vuosikoron määrä, laina-aika ja lainan kuukausierä ovat lainasopimuksessa. Luotonantajat tekevät lainasopimuksen asiakaskohtaiseen arvioon perustuen. Tarjottava nimelliskorko voi vaihdella välillä 4,19 % – 20 % ja vuosittaiset lainakustannukset välillä 0 – 150 €. Tarjottava laina-aika vaihtelee 1–20 vuoden välillä. Tarjottavat lainasummat ovat 500 € – 70 000 €.
Autoetu on verotettavaa etua
Kun työntekijä tai hänen perheensä käyttää työnantajan autoa yksityiskäyttöönsä, on kyse autoedusta. Autoedun verotus vaihtelee autoedun tyypin sekä auton hinnan ja iän perusteella. Jos harkitset itsellesi autoetua, tulisi sinun tietää perusasiat työsuhdeautosta sekä sen verotuksesta, jotta voit laskea olisiko kyseinen etu omalla kohdallasi kannattava.
Autoetu 2024
Autoetu on osa työntekijän palkkaa ja näin ollen se on verotettava etu. Verotuksessa olennaista on, onko kyseinen autoetu vapaa autoetu vai auton käyttöetu. Tämän lisäksi verotettavaan etuun vaikuttaa auton ikä ja arvo.
Autoetu voi tulla palkan päälle tai se voidaan vähentää palkasta. Työsuhdeautoon liittyvät tarkemmat ehdot sovitaan yleensä työpaikkakohtaisesti. Pienet yritykset tekevät ehdot yleensä yksilöllisesti, kun taas suuret yritykset käyttävät kaikissa tapauksissa samaa autoetupolitiikkaa.
Luontoisedut verotuksessa
Autoedun verotusehdot päivitetään yleensä vuosittain. Autoetu 2024 huomioi verotuksessa auton iän, arvon sekä päästöt. Auton ikä jaetaan tiettyihin ikäryhmiin, joiden perusteella määrätään, kuinka monta prosenttia auton uushankintahinnasta verotettava etu on. Tämän lisäksi etuun lisätään kiinteä kuukausisumma tai vaihtoehtoisesti ajettuihin ajokilometrimääriin perustuva hinta.
Autoedun verotusarvo 2024 muuttuu pienemmäksi, mikäli käytössä oleva työsuhdeauto on nollapäästöinen (täyssähköauto) tai sen ajonaikaiset hiilidioksidipäästöt ovat riittävän pienet (kaasu- tai hybridiauto).
On hyvä muistaa, että autoedun verotusarvo vuodelle 2024 riippuu omista kokonaisansiotuloistasi. Luontoisedut huomioidaan verotuksessa laskemalla ne osaksi ansiotuloja ja verottamalla kokonaissummaa. Korkea ansiotulovero nostaa siis myös autoedun verotusta.
Lue aiheesta: Autolaina
Vapaa autoetu vs. käyttöetu
Vapaa autoetu tarkoittaa, että työnantaja maksaa kaikki autoon liittyvät kulut, kun taas käyttöetuun kuuluu, että työntekijä maksaa itse tiettyjä auton kuluja. Auton polttoaine kuuluu tyypillisesti näihin kuluihin.
Vapaa autoetu voi tulla työnantajalle kalliiksi, jos työntekijä esimerkiksi ajaa vapaa-ajallaan paljon, jolloin työnantaja joutuu maksamaan suuria summia polttoaineesta. Työnantajan näkökulmasta työsuhdeauto voi olla kannattava vaihtoehto silloin, kun työntekijällä on ajettavaan paljon työmatkoja, mutta vähän yksityisajoa.
Työntekijän näkökulmasta kummankin autoedun kannattavuus riippuu siitä, kuinka paljon omaa ja työajo kuukaudessa kertyy. Jos yksityisajoa tulee todella vähän, mutta työajoa kertyy sen sijaan reippaasti, ei autoetu välttämättä ole ollenkaan kannattava työntekijälle.
Suuria määriä ajava työntekijä taas hyötyy yleisesti eniten vapaasta autoedusta. Yksiselitteisesti ei kuitenkaan voida sanoa, kumpi eduista on kannattavampi, koska se riippuu aina työntekijän auton käytöstä.
Milloin vapaa autoetu kannattaa?
Vapaa autoetu ei ole kaikissa tilanteissa työntekijälle kannattava, joten ennen edun ottamista kannattaa aina laskea omat arvioidut matkakulut ja auton käyttötarve. Vähäiset kuukausittaiset ajokilometrit ja sitä kautta pienet matkakulut aiheuttavat yleensä sen, että vapaa autoetu ei ole kannattava. Tällöin autoedun verotus nousee suuremmaksi, mitä se todellisilla matkamäärillä olisi ja työntekijä maksaa ikään kuin turhaa veroa.
Jos taas työsuhdeauton käyttö on aktiivista ja ajokilometrejä kertyy reippaasti, ovat matkakulut luonnollisesti myös korkeammat. Tällöin vapaa autoetu on usein kannattava, koska auton verotusarvoon lasketut matkakulut jäävät pienemmiksi kuin todelliset kulut. Näin työntekijä maksaa veroja suhteessa vähemmän.
Vapaan autoedun vaikutus palkkaan
Vapaa autoetu voi olla joko palkan päälle tuleva etu, jolloin se ei vähennä bruttopalkkaa, tai sitten se voidaan sisällyttää palkkaan, jolloin se pienentää bruttopalkkaa. Kummassakin tapauksessa autoetu on muiden luontoisetujen tapaan verotettava etu.
Vapaan autoedun vaikutus palkkaan riippuu siis siitä, kummalla tavalla autoetu on sovittu työnantajan kanssa maksettavaksi. Palkkaan sisältyvä autoetu pienentää palkkaa, mutta toisaalta se ei nosta työntekijän veroprosenttia. Palkan päälle maksettava autoetu pitää palkan ennallaan, mutta koska autoetua verotetaan muiden luontoisetujen tavoin samalla tavalla kuin rahapalkkaa, voi autoetu korottaa työntekijän veroprosenttia kokonaisansiotulojen noustessa.
Autoedun vaikutus palkkaan on oleellinen tekijä autoetua pohtiessa, mutta lisäksi huomiota kannattaa kiinnittää verotuksen mahdolliseen kasvuun autoedun myötä.
Lue lisää aiheesta: Palkka
Auton käyttöetu työntekijän näkökulmasta
Samalla tavalla kuin vapaa autoetu, myös auton käyttöetu on työntekijälle kannattavaa vain tietyissä tilanteissa.
Tässä edussa työnantaja maksaa kilometrikorvauksia työmatkoista. Mikäli käytössä oleva auto on pienikuluinen ja sen polttoainekulut alittavat työnantajan maksamat kilometrikorvaukset, on auton käyttöetu työntekijälle kannattavaa. Tämä kuitenkin edellyttää, että työajoja kertyy reippaasti.
Vapaassa autoedussa pienet polttoainekulut tekisivät autoedusta epäkannattavaa, koska todelliset kulut alittaisivat verotukseen merkityt kulut. Autoetua valittaessa kannattaa siis arvioida huolellisesti auton käyttöä, jotta osaat tehdä omalta kannaltasi kannattavimman valinnan.
Oman auton käyttö työajoon
Työntekijällä on myös vaihtoehtona käyttää omaa autoaan työajoihin. Tällöin työnantaja voi maksaa työajoista kilometrikorvausta, joka on työntekijälle verovapaata tiettyyn rajaan asti.
Työnantaja voi itse päättää, kuinka suuri kilometrikorvaus on. Tästä syystä kilometrikorvausten summa kannattaa selvittää työnantajalta etukäteen, jottei sen kanssa tule yllätyksiä myöhemmin.
Omaa autoa käytettäessä kannattaa huomioida, että joudut itse käyttämään auton ostamiseen huomattavan määrän rahaa sekä huoltamaan autoa ja maksamaan kuukausittaisia ylläpitokuluja. Lisäksi auton arvo heikkenee nopeasti. Autoetua hyödynnettäessä pystyt välttämään nämä ongelmat.
Tutustu aiheeseen: Autorahoitus
Usein kysytyt kysymykset
Mikä on autoetu?
Autoedusta puhutaan silloin, kun työntekijä tai hänen perheensä käyttää työnantajan autoa yksityiskäyttöönsä. Autoetu on verotettavaa tuloa ja sitä on olemassa kahdenlaista: vapaata autoetua ja auton käyttöetua.
Tuleeko autoetu palkan päälle?
Autoetu voi tulla joko palkan päälle tai se voidaan sisällyttää palkkaan. Palkan päälle tuleva autoetu on useimmiten työntekijälle kannattavampaa kuin palkkaan sisältyvä autoetu.
Roosa on kauppatieteiden maisteri pääaineenaan kansainvälinen liiketoiminta ja tuottaa asiantuntevaa sisältöä Rahalaitoksen lukijoille. Hän haluaa tarjota asiakkaille arvokasta lisätietoa rahoituksista sekä vinkkejä päivittäiseen taloudenhallintaan.
Yksi hakemus, monta tarjousta
Kuka voi hakea lainaa Rahalaitokselta?
Ikä:
Sinun tulee olla vähintään 20-vuotias.
Tulot:
Sinulla tulee olla yli 600 € kuukausitulot.
Haettava lainamäärä:
Voit hakea kauttamme lainaa 500 €:sta aina 70 000 € asti.
Maksuhistoria:
Sinulla ei saa olla julkisia maksuhäiriöitä.
Vakuudet:
Meiltä voit aina hakea lainaa ilman vakuuksia.
Yhteistyökumppaneitamme