Paljonko sähköauton ostossa voi säästää?

LAINAHAKEMUS

Lainan hakeminen on maksutonta eikä se sido sinua mihinkään.

Lainasumma 

Laina-aika 

vuotta

+
+
Arvioitu kuukausierä 0 €/kk
Tarvitsemme puhelinnumerosi, jotta voimme ottaa sinuun yhteyttä lainahakemukseen liittyen.
Tarvitsemme sähköpostiosoitteesi, jotta voimme ottaa sinuun yhteyttä lainahakemukseen liittyen. Jos sinulla ei ole sähköpostiosoitetta, voit ottaa yhteyttä asiakaspalveluun soittamalla numeroon 0942456000.
Ilmoittakaa tässä pääasiallinen palkkatulonne, lisät, sekä mahdolliset muut todistettavat tulot. Todistamattomien tulojen ilmoittaminen heikentää mahdollisuuksiasi saada lainaa.
Ilmoittakaa tässä pääasiallinen palkkatulonne, lisät, sekä mahdolliset muut todistettavat tulot. Todistamattomien tulojen ilmoittaminen heikentää mahdollisuuksiasi saada lainaa.
Valitse työsuhteesi tyyppi. Jos olet vanhempainvapaalla tai kuntoutuksessa, valitse työpaikka, josta olet vapaalla. Jos sinulla on useita työtehtäviä, valitse se, joka on päätyösi. Valinta "Eläkeläinen" sisältää myös varhaiseläkkeelle jääneet.
Haettu lainasumma

15000

           
Laina-aika

8 vuotta

Kuluttajansuojalain mukainen todellinen vuosikorko on 0 % laskettuna lainasummalle 0 €, kun takaisinmaksuaika on 8 vuotta, tilinhoitomaksu false €, avausmaksu false € ja nimelliskorko NaN %. Takaisinmaksettava summa on tällöin 0 €, eli 0 €/kk. Luottokortti todellinen vuosikorko voi olla 21,34% laskettuna käytetylle lainalle 1500€, kun takaisinmaksuaika on yksi vuosi ja nimelliskorko on 19,50 % Takaisinmaksettava summa on tällöin yhteensä 1663 € eli 139€ kuukaudessa. Lopullinen todellisen vuosikoron määrä, laina-aika ja lainan kuukausierä ovat lainasopimuksessa. Luotonantajat tekevät lainasopimuksen asiakaskohtaiseen arvioon perustuen. Tarjottava nimelliskorko voi vaihdella välillä 4,19 % – 20 % ja vuosittaiset lainakustannukset välillä 0 – 150 €. Tarjottava laina-aika vaihtelee 1–20 vuoden välillä. Tarjottavat lainasummat ovat 500 € – 70 000 €.

Ensimmäiset sähköautot saapuivat Suomeen jo 1900-luvun alussa. Nämä olivat toki vain yksittäisiä ja todella harvinaisia hankintoja. Vähitellen vasta 2010-luvun puolivälissä täyssähköautojen määrä Suomessa ylitti 1000 kappaleen rajan. Kansa on kuitenkin tämän jälkeen sähköautoista innostunut ja viime vuonna vastaava luku oli jo lähes 25 000 kappaletta.

Sähköautot ovat jakaneet tähän asti hyvin paljon mielipiteitä. Sähköautojen ilmastovaikutukset minimaalisilla päästöillä verrattuna polttomoottoriautoihin ovat kiistattomat, mutta autot ovat herättäneet paljon keskustelua siitä, onko sillä todellisuudessa edullisempi ajaa kuin bensiini- tai dieselautolla?

Tässä artikkelissa Rahalaitos käy lävitse tärkeimmät numerot, jotka kannattaa ottaa huomioon tehdessään päätöstä seuraavan auton hankinnasta. Artikkelissa käytetyt hinnat ovat kirjoituspäivän hinnat ja muut numerotiedot voivat vaihdella auto- ja paikkakohtaiset.

Rahalaitoksen sivuilla kilpailutat maksutta seuraavaa autoasi varten matalakorkoisen vakuudettoman autolainan aina 70 000 euroon asti. Kilpailutus on maksutonta ja yhdellä hakemuksella vertailet nopeasti yli 20 luotontarjoajaa.

Kilpailuta itsellesi tästä autolaina.

Auton hinta

Kirjoitushetkellä verrattavissa olevat autot ovat tämän vuotisia uusia autoja. Halvimmat vuoden 2022 sähköautot ovat 24 900 euroa maksava Dacia Spring 33 kW sekä Seat Mii Electric 61 kW. Bensiiniautojen puolelta löytyy edullisimpana vaihtoehtona 13 900 euroa maksava 1.0 litrainen Kia Picanto, ja dieselautoista edullisinta päätä edustaa 25 200 euroa maksava 1.5 litrainen Dacia Duster.

Vaikka tällä hetkellä pienen bensiiniauton löytää selvästi sähköautoa halvemmalla, on siihen tulossa lähivuosina muutos. Sähköautojen hinnan suuresti määrittelevien akkujen hintojen oletetaan halpenevan tämän vuosikymmenen puoliväliin mennessä niin paljon, että tällöin bensiini- ja sähköautojen hintojen uskotaan olevan yhdenvertaisia.

Käyttövoiman hinta

Se, kuinka paljon autolla ajetaan, on käyttäjästä kiinni. Monet näkevät sähköauton hitaan lataamisen tympeänä ajatuksena, mutta öljyn hinnan äkillinen nousu on johtanut siihen, että suuri ero hinnoissa näkyy äkkiä myös vähän ajavien kukkarossa.

Bensiini maksaa tänä päivänä noin 2,5–2,6 euroa litralta riippuen siitä käytetäänkö autossa 95- vai 98-oktaanista bensiiniä. Dieselin litrahinta on tällä hetkellä myös 2,5 euroa per litra. Sähkönhinta taas sähkönsiirto mukaan lukien on noin 20 senttiä/kWh.

Keskiarvollisesti 6 litraa sadalla kilometrillä kuluttavan dieselauton polttoaineen hinnaksi sadalla kilometrillä tulisi 15 euroa. 8 litraa satasella kuluttavan bensiiniauton polttoainekustannukset samalta matkalta ovat noin 20 euroa. 20 kWh kuluttavan sähköauton vastaava luku on 4 euroa.

Polttoainemoottorin täyteen tankkaaminen tosin hoituu muutamassa minuutissa, kun taas sähköautojen lataaminen palveluasemalla voi kestää tunnin tai kaksi. Nykyään on kuitenkin myös pikalatausasemia, joissa 40 – 50 sentin kWh hinnalla auton tankkaus tyhjästä noin 80 prosenttiin kestää tehokkaimmilla asemilla parhaimmillaan vain 15 – 30 minuuttia. Tällöinkin tankkaus maksaa alle puolet bensiinimoottorin tankkauksesta.

Sähköisen käyttövoiman hintaetu tulee esiin myös katsastuskonttorilla. Katsastus on polttomoottoriautoja edullisempaa, sillä päästömittausta ei tarvita.

Huollot

Sähköautojen huolto on yleensä polttomoottoriautoihin verrattuna edullisempaa ja huollon tarve vähäisempää. Sähköauton moottorissa ja voimansiirrossa on myös selvästi vähemmän liikkuvia osia, joten sen rikkoutuminen on epätodennäköisempää.

Sähköautoissa ei ole tarvetta muun muassa moottoriöljyn, moottorin ilmasuodattimen, eikä öljy- ja polttoainesuodattimien vaihdolle. Tyypillisimmät auton huoltoa vaativat kohteet ovat jarrunesteen sekä raitisilmasuodattimen vaihto.

Kuitenkin sähköauton määräaikaishuoltoihin kuuluu paljon oleellisia tarkastuksia ja huoltotöitä, jotka takaavat auton turvallisuuden moitteettoman toimimisen. Tärkeimpinä jäähdytysjärjestelmän nestemäärä sekä järjestelmän vauriot, sillä sähköautossa moottorin lisäksi ajoakun lämpötilaa säädetään nestejäähdytyksellä.

Muita tärkeitä tarkastuksia ovat jarrujen ja alustan osien kunnon arviointi. Sähköautoissa jarrupoljinta käytetään tavallista vähemmän ja akun painon takia auto on usein painavampi kuin polttomoottoriauto ja alusta siten suuremmalla rasituksella. Myös korkeajännitejärjestelmän ja ajoakun kunto tarkastetaan huollossa.

Huoltoväli on tyypillisesti ajoneuvonvalmistajien määrittelemä aika tai kilometrimäärä. Useimmilla valmistajilla se on kahden vuoden tai 30 000 kilometrin välein. Huolto-ohjelmaa on kannattava noudattaa, sillä se on tyypillisesti ehtona takuun säilymiseksi.

Katso myös: Lainalaskuri – Laske lainasi kulut ja korot

Moottori

Ihmisten yksi suurimmista kysymysmerkeistä sähköautoissa on akku. Mietintää aiheuttaa akun kallis hinta ja epätietoisuus siitä, kuinka kauan akku kestää ennen kuin se pitää vaihtaa.

Akustoja on toistaiseksi vaihdettu hyvin vähän autoilijan kustannuksella ja toteutuneiden vaihtojen hinnat ovat olleet muutaman tuhannen euron luokkaa. Uudet akut ovat kapasiteetista riippuen noin 2000 – 10 000 euroa, mutta myös käytetyt akut ovat rahanarvoisia, sillä niille löytyy jälkimarkkinat. Vanhoja akkuja käytetään esimerkiksi energiavarastoina.

Sähköautoja on kuitenkin ollut käytössä nykyisellä akkutekniikalla jo pitkään, joten akkujen kestävyydestä on kerätty runsaasti tietoa. Esimerkiksi Teslan akut kestävät yli 500 000 km ajon, jonka jälkeen niiden kapasiteetista on yhä käytettävissä yli 80 %. Tämä on hurja määrä, sillä harva polttomoottoriautokaan pystyy samaan ilman moottorin vaihtoa.

Teslan tilastoja ei kuitenkaan voi yleistää, mutta yleiselläkin tasolla puhuttaessa sähköautojen akkujen uskotaan kestävän noin 10 – 20 vuotta ja uusien autojen akustolle luvataan usein pitkä takuu, kuten 8 vuotta tai 200 000 kilometriä.

Vakuutukset

Vakuutusten hinnoissa on vakuutusyhtiöstä, auton kuljettajasta sekä vakuutettavasta autosta riippuen niin paljon vaihtelevuutta, että yleispäteviä tarkkoja summia on vaikea artikkelissa ilmoittaa. Sähköautojen vakuutukset ovat kuitenkin kalliimpia kuin polttomoottoriautojen.

Suurin syy vakuutuksen hintaan löytyy autosta itsestään. Sähkökäyttöisten autojen korjaaminen vahingon sattuessa maksaa 1,5-kertaa enemmän kuin muiden autojen. Sähköautot ovat täynnä hyvin monimuotoista tekniikkaa, jota täytyy kolaritilanteessa vaihtaa tai korjata. Tämän lisäksi työhön vaaditaan erikoisammattilaisia sekä erikoisvälineitä. Autojen, työkalujen sekä huoltajien lisääntyessä asia tulee kuitenkin vielä kääntymään.

Toisena tekijänä korkeampaan hintaan pidetään autojen kuljettajia. Sähköautoja kolaroidaan keskimäärin enemmän kuin muita suomalaisautoja. Nykyinen kuljettajakunta on enimmäkseen nuorehkoja miehiä, joilla on keskivertoa korkeampi onnettomuusriski. Vakuutuksen hintaa on perusteltua myös sillä, että sähköautojen kalliin hinnan takia lunastukseen johtaneissa tilanteissa puhutaan isoista summista. Tämäkin tulee toki muuttumaan ajan saatossa, kun sähköautot yleistyvät ja kuljettajakunta laajenee.

Lue myös: Vakuutukset

Verotus

Sähköauton verotus jakautuu perusveroon sekä käyttövoimaveroon. Vuonna 2022 uusien Suomeen rekisteröitävien täyssähköisten sekä hybridiautojen käyttöönoton ohessa aikaisemmin maksettu autovero poistettiin kokonaan ja verotulomenetystä kompensoidaan 1.10.2023 voimaan tulevalla 65 euron korotuksella perusveroon. Tämän jälkeen sähköauton perusvero tulee olemaan 118,29 euroa vuodessa.

Tämänkin jälkeen vähäpäästöisellä sähköautolla on huomattavasti edullisempaa ajella verotuksen kannalta. Sähköauton käyttövoimavero on päivässä 1,5 senttiä per 100 kg kun esimerkiksi dieselauton päivittäinen käyttövoimavero on 5,5 per 100 kg.

Kokonaishinnaltaan alle 50 000 euron täyssähköisiin autoihin on edelleen vuonna 2022 myös mahdollista hakea 2000 euron hankintatukea.

Lopputulos

Artikkelin läpiluettua saa nopeasti laskettuna mielikuvan suurista säästöistä sähköautoista puhuttaessa. Tämä voi olla totta, mutta luvut ovat kuitenkin yleistettyjä. Rahalaitos suosittelee, että vielä tarkemmat laskelmat autojen kustannuksista kannattaa tehdä verraten juuri niitä autoja, joiden ostoa miettii.

Päädyitpä lopulta ostamaan millä tahansa käyttövoimalla kulkevan auton, on auton rahoitus aina kannattava kilpailuttaa. Yhdellä hakemuksella kilpailutat Rahalaitoksen sivuilla maksutta yli 20 pankkia ja luotontarjoajaa. Kilpailutamme vakuudettomia autolainoja aina 70 000 euroon asti.

Hakemuksen tehtyäsi saat lainapäätöksen sekä ensimmäiset tarjoukset heti. Parhaimpien lainaehtojen ja korkoprosenttien varmistamiseksi saat itse valita parhaan lainatarjouksen. Tarjouksen hyväksyessäsi saat rahat tilillesi jopa samana päivänä. Lainojen kilpailutus ei sido ottamaan lainaa, joten hakemuksen teko ja tarjousten vertailu kauttamme kannattaa aina.

Siirry Rahalaitoksen autolainahakemukseen ja aloita vertailu.

 

Toni Karinko
Päivitetty: 2023-02-17
Toni on kansainväliseen markkinointijohtamiseen erikoistunut ekonomi, joka on jo pitkään vastannut Rahalaitoksella asiantuntevan sisällön tuottamisesta lukijoille. Hänen kirjoituksiensa taustalla on halu tarjota asiakkaille arvokasta lisätietoa rahoituksista sekä vinkkejä päivittäisen taloudenhallinnan helpottamiseen.

Yksi hakemus, monta tarjousta

Kuka voi hakea lainaa Rahalaitokselta?

Ikä:

Sinun tulee olla vähintään 20-vuotias.

Tulot:

Sinulla tulee olla yli 600 € kuukausitulot.

Haettava lainamäärä:

Voit hakea kauttamme lainaa 500 €:sta aina 70 000 € asti.

Maksuhistoria:

Sinulla ei saa olla julkisia maksuhäiriöitä.

Vakuudet:

Meiltä voit aina hakea lainaa ilman vakuuksia.

Yhteistyökumppaneitamme